Gør det du er bedst til – eller?

Gør det du er bedst til

“Gør det du er bedst til” er en udtryk, som vi alle kender. For de af os, der har læst økonomi på et eller andet niveau, bringer det tankerne hen på Pareto, bytteforhold og komparative fordele. For alle ikke-økonomer bringer det tankerne hen på en stor dansk bank.

De fleste tager det for givet, at det rent faktisk er fornuftigt, at gøre det man er god til og så lade nogle andre gøre de ting som man er mindre god til, men som de så tilgengæld er gode til. På den måde bliver den samlede produktivitet jo størst mulig. Sådan – end of story.

Eller?

Der er faktisk tilfælde, hvor det er bedst ikke at gøre det man er bedst til. Et tilfælde er når man er leder! Som leder er man ofte bedre til mange ting end de fleste andre – det er der i hverttilfælde mange ledere, der mener. Det betyder, at ledere ofte påtager sig alle de opgaver, som de rent faktisk er gode til – og måske endda ligefrem er bedre til end deres medarbejdere. Det giver tre bivirkninger:

  1. Lederen bliver overbebyrdet med opgaver, får stress og brænder ud. Her er en del af forklaringen på ledere, der arbejder 60-70-80 timer om ugen (og praler med det…)
  2. Medarbejderen går glip af udviklingsmuligheder og kan føle sig overset og måske endda overflødig
  3. Organisationens samlede vækst og udvikling begrænses til det, som lederen er god til

Lederen skal i stedet fokusere på hvad organisationen har brug for at lederen gør. Nogle gange vil det betyde, at lederen skal gøre han ikke er særligt god til – det kunne f.eks. være at delegere… Det betyder naturligvis på den korte bane, at tingene sker lidt langsommere end de ellers ville have gjort, men på den lange bane bringer det udvikling til både lederen og til den medarbejder som så i stedet for den opgave, som lederen undlader at gøre. Det er klart, at medarbejderen ikke skal være helt blank på området men have en tilstrækkelig viden og evne til at kunne lykkes med opgaven.

Ud over at både leder og medarbejder oplever personlig og faglig udvikling, giver det også organisationen som helhed en større fleksibilitet og en samlet større kapacitet. “Gør det du er bedst til” er stadig fornuftigt, blot skal lederen holdes uden for ligningen og i stedet koncentere sig om at få alle andre til at gøre det de er bedst til.

Husk på, at træning og øvelse er forudsætningerne for at blive god til noget. Find dine medarbejders talenter og dyrk dem. Giv medarbejderne mulighed for at træne og blive bedre til at gøre det de er bedst til. Så ender du også med selv at kunne gøre det du er bedst til som leder: at udvikle andre!

Image: renjith krishnan / FreeDigitalPhotos.net

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...