Kig indad og få din arbejdsglæde tilbage

Er du en klovn?

Er du en klovn?

Er du en klovn?

Det sker af og til, at man oplever kolleger, chefer eller medarbejdere, som er svære at arbejde sammen med. Alt hvad de gør er irriterende og de tager i øvrigt fejl i de fleste af deres vurderinger. Det værste er jo næsten, at situationen hurtigt kan komme ind i en negativ spiral, hvor udgangspunktet ‘klovn’ betyder, at alle fejl opdages og forstærkes mens successer tilskrives “held” og “tilfældigheder” og “andres benarbejde”. Lyder noget af dette bekendt?

Hvis forløbet får lov til at køre, kan det meget nemt ende med et brag – først forsvinder al arbejdsglæde, så kommer arbejdslede og tredje fase er apati. Slutspillet kan ofte være et jobskifte – enten frivilligt eller med ført hånd.

Hvad nu hvis det ikke er nødvendigt? Måske handler det om selv at tage ansvar for sin arbejdsglæde, selv at løse problemerne. Her kommer en “3 trin til større arbejdsglæde”-liste:

1. Tænk over ‘klovnens’ intentioner? Er de i virkeligheden de rigtige, men af en eller anden grund overskygges de af adfærden? Dette er det vigtigste punkt og det kræver, at du for alvor analyserer både ‘klovnen’ og dig selv. Du skal især være opmærksom på om du er fanget i den negative spiral som beskrevet ovenfor. 

2. Tænk over hvad du kan gøre for at ændre på situationen. En mulighed er at bryde ud af den onde spiral og begynde at lægge mærke til de positive ting og successer samtidig med at de uheldige situationer tilskrives “uheld”, “tilfældigheder” og muligvis “dårlig kommunikation”. En anden mulighed er at tale med ‘klovnen’ om situationen, forklare hvordan du oplever den og i fællesskab finde end vej. Det er altafgørende at du påtager dig ansvaret – både for situationen og for at løse knuderne op. ‘Klovnen’ er jo sandsynligvis uvidende om hvordan du oplever det hele.

3. Tænk over hvordan din adfærd påvirker andre. Er du i virkeligheden selv ‘klovnen’?

Hvis du skal lykkes med denne 3 trins liste, så skal du kigge indad. Du skal være ærlig overfor dig selv og du skal turde se sandheden i øjnene – også selvom den er hård og ubamhjertig. Jeg er 99% sikker på, at du vil opdage at du selv er en del af problemet og jeg er ligeså sikker på, at du også vil kunne se hvordan du løser det.

Brug sommerferien til reflektion. Slå græs, læs bøger, lig på stranden, løb et marathon – eller hvad der nu passer til dig. Tal med dine nærmeste, forklar dem hvad du tænker og bed om deres input. Din mand/kone vil sandsynligvis kunne pinpointe meget præcist hvad du selv gør forkert (af en eller anden grund er partneren altid mere klarsynet end man selv er!) -lyt nu til det… Når du kommer retur fra ferien vil du være klar til en ny start, du er udhvilet og afklaret og det kan endda være, at du kan udnytte situationen til en kick-start i din organisation. Hvis du har ekstra energi, så gør noget for at få den overført til hele organisationen.

Som altid er jeg interesseret i dine tanker og kommentarer – har du input, så hold dig ikke tilbage.

Image: Arvind Balaraman / FreeDigitalPhotos.net

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...