Skal man være en afstumpet idiot for at være en god leder?

Dotcoma

Spørgsmålet er dukket op efter, at jeg har læst biografien om Steve Jobs. Ingen kan argumentere mod Apples enorme succes under Jobs anden regeringsperiode, så et eller andet må han jo have gjort rigtigt. Der er efterhånden rigtigt mange eksperter og andre folk, der er langt klogere end jeg, der har givet deres bud på hvad præcist det var, der gjorde Apple til en succes og Steve Jobs til en så beundret leder, at han nærmest har status af gud. Det vil jeg så undlade af frygt for enten at gentage kendte hypoteser…

Min oplevelse af at læse biografien var helt klart, at Steve Jobs var en usædvanligt frastødende person som på ingen måde udviste nogle sympatiske træk. Hans tilgang til andre mennesker var så ubehagelig, at jeg faktisk har svært ved at forstå, at der overhovedet var nogle, der ville arbejde sammen med ham. Måske skyldes det at virkeligheden var mere nuanceret end biografien umiddelbart antyder. Et af de mønstre som Steve Jobs fulgte var bl.a. at totalt nedgøre andres ideer – både overfor idemanden og overfor tredjepart. Og i tydelige vendinger! Få dage efter kunne han så komme og præsentere selvsamme ide som genial og som sin egen – det er ganske enkelt for lavt. Det må være enhver lederes pligt, at fremhæve sine medarbejdere og give dem al den anerkendelse, der er muligt. Et andet fast møsnter var “reality distortion field”-konceptet. Åbenbart kunne Jobs tale mod bedre vidende og totalt ignorere facts og kendsgerninger hvis det ikke lige passede ind i hans verdensbillede. En sådan evne gør det umuligt for andre at føre en reel dialog og bygge på hinandens ideer og tanker.

Steve Jobs egen ‘forklaring’ på sin frastødende måde at lede på, var øjensynligt, at han ønskede at stille ekstremt høje krav for at sikre ekstremt høj kvalitet – både i produkter, i processer og i ledelse. Den del er jo sådan set nobel nok – man skal naturligvis ikke acceptere middelmådighed eller ligefrem slaphed og slendrian – men behøver man træde på sine omgivelser for at opretholde en høj standard? Steve Jobs havde et ønske om kun at arbejde sammen med A-typer – de bedste af de bedste. Klart, det tror jeg de allerfleste foretrækker. Lederens opgave må være dels at identificere disse A-typer og dels at spotte de B-typer, som med rette ledelse kan blive til A’er. Lederen skal få det bedste ud af sine medarbejdere og her tror jeg, at en balance mellem høje krav og standarder og så en anerkendende og inkluderende ledelsesstil giver de bedste resultater.

Men! Måske er det mig der tager fejl og det er derfor at jeg ikke blev CEO hos Apple…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...