Er du også uopdragen og uforskammet?

Uopdragen og uforskammet

Er du også uopdragen og uforskammet?

Selvom jeg ikke er fuldtidssælger, så har jeg dog en håndfuld kundeemner som jeg bearbejder ligesom jeg efter bedste evne hjælper mine fuldtidssalgskollegaer med at få kunder og ordrer i hus. Ganske ofte oplever jeg, at mine potentielle kunder ganske enkelt ignorerer alle henvendelser – det gælder både emails og telefonbeskeder. Selv de kundeemner som jeg er blevet henvist til af andre og hvor jeg aktivt nævner denne reference, brilliererer ofte med total tavhsed.

Som barn blev jeg opdraget til at være høflig. At være høflig bestod bla. i at svare når man blev spurgt og reagere når nogen henvendte sig med et “hej” eller “gider du lege?”. Svaret behøvede naturligvis ikke at være: “ja, lad os lege” – det kunne lige så godt være: “nej, det gider jeg ikke”. Hvad er der sket med mine kundeemner siden de var børn? Jeg er nemlig ret sikker på, at de også i sin tid blev opdraget til høflighed. Noget som de så i dag helt har glemt.

Ja, jeg ved godt at mange travle mennesker bliver kontaktet af mange ivrige sælgere – sådan har jeg det jo også selv. Der er rigtigt mange, der gerne vil sælge mig det sidste nye af det ene eller andet og ja, det er meget sjældent at det er relevant. Som regel gider jeg ikke lege! Men jeg svarer – altid! Det tager ganske få sekunder at svare “nej tak” pr. mail og endnu kortere tid i telefonen. Så ved sælgeren også, at det ikke er fornuftigt at spilde mere tid på mig og jeg slipper for at blive forstyrret yderligere. Det hedder win-win.

Når jeg ikke får respons, så bliver jeg bekymret. Er mailen/beskeden nået frem? Er den forstået? Er modtageren blevet syg? Og når jeg er bekymret, så bliver jeg ved med at prøve… Ikke win-win!

Er du sælger med samme oplevelser? Eller er du ham/hende, der ignorerer henvendelserne?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...