Hvorfor skal vi diskutere prisen på en jobannonce?

Jobannonce

Jeg har netop læst en svensk undersøgelse om hvor svært de svenske virksomheder har ved at finde kvalificerede medarbejdere. Flere melder om begrænsninger for vækst fordi de mangler medarbejdere.  Et view ned over data viser at det især er i IT-branchen og især i Stockholm at der er problemer. Så langt så godt!

Nu er det så jeg undrer mig over at rigtigt mange IT-virksomheder i Stockholm og omegn værger sig ved at skulle bruge penge på at finde nye medarbejdere. Meget få vil høre om muligheder for kvalitativ rekruttering – de vil bare have en jobannonce publiceret – nu! Og den skal helst være gratis eller i hvert tilfælde meget billig. Det er slet ikke ualmindeligt at skulle bruge lang tid på at ‘forhandle’ pris – skal det koste 3.000 eller 2.500 for en jobannonce…?

I betragtning af at en velkvalificeret softwareudvikler koster mellem 600 og 800.000 plus diverse omkostninger om året og sandsynligvis skal være ansat i 4-5 år – så er det besynderligt at prisen på en jobannonce er så afgørende. Og hvis virksomheden ydermere begrænses i sine vækstmuligheder pga. medarbejdermangel – ja, så hænger det jo slet ikke sammen.

Kan du forklare mig årsagen til dette paradox?

PS! Der er ingen grund til at tro at det er anderledes i Danmark…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...