Slankekure og virksomhedsstrategi – same same but different!

slankekure

Der findes rigtigt mange forskellige slankekure. Alle ved at det er bedre at være slank end at være tyk – det handler om at se godt ud, det handler om sundhed, det handler om velvære. I bund og grund er mennesket et dovent dyr. Det er der ikke noget ondt i – det er bare sådan vores hjerne er hardcoded fra start. Da vi boede på savanen og hele tiden var i fare for at dø af sult eller blive ædt af vilde dyr, gjaldt det om at spare på energien. Vores hjerne vil derfor hele tiden forsøge at stoppe unødig aktivitet, som i denne sammehæng er al aktivitet, der ikke handler om at skaffe mad eller sikre artens reproduktion. På den måde kunne de sparsomme kalorier holde længst muligt.

Det var godt for millioner af år siden, men det er skidt nu. Nu får vi nemlig vores mad alt for nemt og vi får mere end vi behøver samtidig med at kvaliteten af meget af den er ganske tvivlsom. Når vi ikke skal jage hele dagen for at spise om aftenen, så bliver vi tykkere og tykkere. Og eftersom vi stadig er dovne, så leder vi efter et quick-fix der kan gøre os slanke, sund og lækre i et snuptag. Hermed er slankeindustrien skabt. Den ene teori og deraf følgende kur afløser den anden. Hurtige overskrifter, 12 tips til en slankere talje eller 10 minutters træning om ugen for en skarp six-pack. Yes please – bring it on!

Inderst inde ved vi jo godt alle sammen, at det i virkeligheden er ganske enkelt: indtag færre kalorier end du forbrænder, så bliver du slankere. Indtag flere kalorier end du forbrænder, så bliver du tykkere. Så hvis man ikke gider forbrænde kalorier, så må man reducere indtaget. Easy as pie. Ok, det er ikke så sjovt som quick-fix – enten skal man knokle og svede i løbesko, på cykel eller i motionscenteret eller også skal opgive alt det, der smager fedt. Tja, men sådan er det altså.

Det er på nøjagtig samme måde med slankekure og virksomhedsstrategi. Virksomhedsstrategi er også et virvar af teorier og tilhørende kure. Der publiceres tonsvis af bøger om emnet – nogle er rene historiefortællinger baseret på en eller flere enkeltpersoners egne meritter med at redde en eller anden virksomhed. Ud fra denne konkrete situation extrapoleres så en kur – ofte som en trin-for-trin vejledning, som man så kan applikere i sin egen unikke situation i håb om at den også virker der. Andre kure baserer sig på mere videnskabelige teorier om alt fra X til Y og det hele ender op i et kæmpe udvalg af tilgængelige kure som alle lover et quick-fix for virksomhedslederen, der er i vilrede.

Det ultimative quick-fix er konsulenten. Når alt andet kikser – det vil sige når man selv giver op – så ringer man efter konsulenten. Ud fra dennes tidligere erfaringer og/eller en template, diagnosticeres situationen og den magiske pille ordineres. Konsulenten tager videre og så er det op til virksomheden at eksekvere. Virker det?

Ligesom med slankekurerne, så er det i virkeligheden ret enkelt. Lyt til kundernes behov og gør dig umage for at forstå det. Lyt til medarbejdernes input og gør dig umage for at tage det til dig. Tænk dig om, læg en kurs og kom afsted. Sørg for at være fleksibel og tilpasse dig – virkeligheden er ikke konstant. Kommuniker hvad du vil og hvorfor – og gør som du siger. Er det svært? Ja, selvfølgelig er det svært! Det som ikke er svært kan alle jo gøre og hvis alle kan gøre det, så er der næppe profit i det. Det er præcis som med at tabe sig – det er svært og det er hårdt arbejde.

Eat it!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...