Feedback der faktisk virker – og hvordan du får folk til at lytte

Feedback der faktisk virker – og hvordan du får folk til at lytte

feedback

Feedback er et af de stærkeste værktøjer til udvikling – men også et af de mest misforståede. Mange tror, at feedback handler om at “rette” andre. Men forskning viser, at feedback sjældent virker, hvis den ikke er præcis, ønsket og givet i en tillidsfuld relation.

Hvorfor feedback sjældent virker

Ifølge Center for Creative Leadership bliver feedback ofte opfattet som kritik – og det aktiverer forsvarsmekanismer i hjernen. Resultatet? Personen lukker af.

Gør det konkret og adfærdsnært

Feedback skal være præcis og handle om adfærd – ikke intentioner eller personlighed.

Dårligt eksempel: “Du virker uengageret.”

Godt eksempel: “Da du tjekkede din telefon under mødet, virkede det som om du ikke var til stede.”

Brug “feedforward” i stedet

Marshall Goldsmiths metode “feedforward” fokuserer på fremtidig ønsket adfærd i stedet for at evaluere fortiden.

Eksempel: “Hvordan kunne vi sikre, at du deltager mere aktivt på næste møde?”

Skab en feedbackkultur – ikke en feedbackdag

Feedback skal være en vane, ikke en årlig begivenhed. Gør det normalt at spørge: “Har du feedback til mig?”

Start med dig selv: Giv feedback opad, på tværs og til dine kolleger – og bed om det selv.

Se også her for mere om mulighederne for at skabe (endnu mere) vækst i din forretning


Discover more from Dotcoma

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Henrik Christensen

Website:

Leave a Reply